Saturday, September 14, 2019

BERSANGKA BAIK DENGAN SAHABAT


.
.
.
ASSALAMUALAIKUM DAN HAI 😇


Kali ini tajuk disebabkan aku ada terbaca satu buku mengenai sahabat. Aku rasa semua orang perlukan sahabat dalam hidup. Tak kisahlah serapat mana, sebaik mana sesederhana mana kan? Tetap digelar S.A.H.A.B.A.T . 

Satu lagi siapa kat sini pernah gaduh dengan sahabat dia? Memang rare laa kalau tak gaduh. Haha. Walaupun tak gaduh ada terguris rasa, kecil hati ke apa-apakan sama ada nak ambil kisah atau biarkan.

Pada buku aku pernah baca ni, menunjukkan cara mejadi optimis dalam persahabatan. Seperti dinyatakan dalam tajuk tersebut SANGKA BAIK.
.
.
.
Demi mengelakkan pertelagahan benda pertama perlu dielak adalah syak wasangka. Benda ni bukan boleh dipraktikkan pada sahabat je tetapi umum dalam hidup bermasyarakat. Cuma posting ini tekankan soal hubungan persahabatan. 

Macam mana nak elak ada pergaduhan adalah tidak lain tidak bukan ubah mentaliti ke arah positif. Set segala KEMUNGKINAN dalam kepala kita. Fikir benda-benda yang baik anasir jahat yang mengganggu fikiran.

Jangan melulu memberi tuduhan dan andaian kurang elok tetapi gantikan kepada kemungkinan positif. Sebagai Contoh yang pernah jadi dalam hidup aku dan masa untuk beramali.

Sahabat lewat datang dengan waktu dijanjikan. Dahulukan cakap dengan diri sendiri " Dia tak ada transport lagi kot" "Dia kena buat kerja rumah dulu tu" " Dia ada masalah di jalan tu". Tak adalah kita nak tuduh macam-macam dia tipulah, tak ingat janji laa dll.

Nak contoh lagi?

.
.
.

Sahabat bertindak dingin layan kita nak tak nak saja. Ligatkan fikir kemungkinan. " Dia ada masalah peribadi kot"  " Dia sakit agaknya" " "Aku ada buat salah dengan dia kot". Haa, jangan terus hukum dan ikut panas hati je boikot gak hubungan tu. Baik selesaikan dengan bertanya daripada bersangka kan?

Semua andaian itu umpama mampu rasionalkan diri dan luruskan hati daripada menyimpang ke arah bisikan syaitan.


Aku tahu kekadang kita tak mampu nak sepositif itu semetelah dah mengenali dia sekian lama. Tetapi lama  ke tak adakala masalah dan musibah tak terjangkakan. Bak kata pepatah " Malang tidak berbau".

Fikir baik-baik mungkin saat tu dia ada masalah.

Kalau tetiba jangkaan dan andaian kita cipta bertentangan macam mana bila dapat tahu? 
.
.
.
Sabar jap ye... Sekurang-kurangnya dalam tempoh itu kita berjaya lawan nafsu marah dan berlawan dengan isikan jahat untuk prasangka bukan-bukan. Pahala pun dapat. Jangan cakap rugi, tiap apa yang kita buat pasti ada ganjarannya tak pernah salah dicatatkan segala amalan baik. 

Doa sama-sama kita mampu jadi orang positif dengan cara ni persahabatan kita akan berpanjangan dan berkekalan Insya-Allah.

P/S: FIKIR POSITIF HATI KITA PASTI TENANG.

No comments:

Post a Comment

Review Buku : Aku Dia dan Pinky Promise_Extend Version Step Back

Assalamualaikum..Hai... Terus pada topik aku nak review  buku yang pada aku sangat UNIK. Dah diadaptasi ke drama nanti boleh tengok.....