Thursday, December 19, 2019

Review Buku : Empayar 2 Hikayat Mukjizat Daripada Iblis (Teme Abdullah)


...Assalamualaikum...


Sekuel Empayar untuk review kali ini.



TAJUK : EMPAYAR  2 HIKAYAT MUKJIZAT DARIPADA IBLIS

KARYA: TEME ABDULLAH
MUKA SURAT: 488 HALAMAN


Plot twist, hal Abu Aiman di bab akhir yang hanya perlukan 1 helai setengah saja sebelum tamat buat aku terdiam seribu bahasa. Rasa rata-rata pembaca terkejut tambah aku sejenis tak suka langkau baca.Tertib orangnya.Hahaha..
.
.
Dari awal tertanya peristiwa 'Letupan Rumah Gudang" pada aku memang bukan apa aku fikir sebab mesti ada istilah aku tak faham. Rupanya rujuk kepada Armageddon (Peperangan akhir zaman). Jadi latar Kesultanan Aradhanapura ini kebangkitan selepas ribuan tahun peperangan tu.
.
.
Tergambar sosok Abuja dalam Imam Abu Aswad. Munafik!
Kali ini watak pelatih 8492 langsung tak ada. Harap Siri 3 kembalikan Putera kami.hihi...Banyak hal nak tahu sebab sebenar dia keluar istana, walau Daeng Anding ada sebut sebab tapi tak lengkap.Nak tahu sendiri alasan dari tuannya. Rasa ada sebab lain.
.
.
Dalam ni pelatih 6480 dan a-Kaf 3808 diangka jadi hero. Mengenai bangsa Bugis (Orang Laut) yang 6480 salah faham dengan nasab keturunan sendiri. Ikut sejarah setahu aku Orang laut ni hebat masa Zaman Kesultanan Melaka dulu.Diikuti, watak annoying juaranya masih 1636.
.
.

Babak Daeng Anding cerita pengembaraannya di luar Nusantara pada Andika. Aku masuk dalam watak tu seolah aku tak pernah kenal apa itu musim sejuk, luruh dll...syok macam Andika kali pertama dengar. Nampak tak kuasa ayat penulis.Haha..
.
.
Info/ilmu aku suka dalam siri ini.
1.Uniknya kain samping.
2.Hebat keris Melayu.
3.Seni bahasa-  maksud gelaran sultan.


Bertambah cinta dengan adat, warisan, zaman kegemilangan dan  kehebatan isi Nusantara.

***
Banyak lagi tanda tanya nak kena rungkai...
Mana Putera hilang?
Kenapa keris Mualim Jawa bagi pada Andika bergetar?
Dendam pelatih 1636 lepas terbongkar penyamarannya?
Sambungan watak Abu Aiman di plot twist?


Tunggu Empayar 3!








1 comment:

Review Buku : Aku Dia dan Pinky Promise_Extend Version Step Back

Assalamualaikum..Hai... Terus pada topik aku nak review  buku yang pada aku sangat UNIK. Dah diadaptasi ke drama nanti boleh tengok.....