Monday, December 9, 2019

Lelaki Mencurigakan


Assalamualaikum dan Hai 


Cerita ni jadi dekat Cimb Bank UPM. Dah lama baru kesempatan nak coretkan di sini. Kali pertama jadi dalam hidup dan berhadapan dengan keadaan macam tu. Selama ni keluar masuk bank tu tak kira malam siang ok je. Malam tu mungkin di uji.
.
.
13/ 11/19
Aku dan kawan ni baru balik dari photoshoot pre-convo. Habis dah senja sebab mula pun dah petang. Lepas habis tu pergi makan dan kawan nak singgah bank dulu. Waktu sekitar pukul 8 lebih.Malam masih muda kan. Aku masuk sekali dengan kawan sebab nak cucuk duit. Masa masuk, ada dalam 3 orang..Seorang pak cik, perempuan dan lelaki muda. Aku masuk terpandang laki muda ni tengah guna mesin ATM pandang aku. Tapi anggap tak ada apalah biasalah ada jenis yang suka pandang bila orang masukkan,jadi, normal pada aku.(Husnudzon) Aku terus ambil mesin ATM tepi laki muda tu. Memandangkan mesin lain orang guna itu antara kosong. Kawan pula dah ambil mesin ATM hujung tepi Mesin deposit. Masa buat urusan keluarkan duit, aku perasan laki ni asyik jeling aku je. Aku tengok dengan ekor matalah, dia duduk tekan-tekan mesin ATM depan dia. Masa nak masukkan password, aku tak selesalah mamat ni kenapa pandang-pandang. Aku tekan cepat-cepat dengan badan sengetkan sikit nak bagi lindung. Tunggu duit keluar hati aku dah tak sedap. Sumpah, aku cuak sebab semua orang dah keluar kecuali laki muda tu saja. Pak cik dan sorang lagi dah selesai.. Tinggal aku, laki muda tepi aku dan kawan aku yang kat hujung sana saja, yang tak tahu kegelisahan dan takutnya aku. Husnudzon aku dah lenyap! Aku takut laki tu ada niat tak elok dah.
.
.

Duit keluar terus simpan dalam dompet dan laju aku pergi dekat kawan. Laki tadi masih duduk di ATM tadi. Apa kau buat lama sangat walhal kau dulu ada sebelum aku dalam bank ni. Orang-orang tadi pun dah blahh. Kawan boleh pulak nak guna deposit maka aku kena tunggu. Mulut aku nak cakap dekat kawan bahawasanya aku tak sedap hati, boleh tak kita pergi dari sini. Tapi tak ada kekuatan, walau masa tu kawan ada tanya aku. Kenapa? Aku diam ibarat di gam. Sebab nampak laki tadi datang dekat kami dan berdiri tepi mesin deposit sebelah kawan aku. Cimb UPM ada 2 mesin deposit.
.
.
Laki tu memang ada tekan-tekan mesin tu. Kawan aku pun perasan dah masa tu laki tu sambil tekan mesin mata dia asyik pandang kami berdua. Aku diam.. kawan pun diam sambil buat urusan di mesin. Aku tau kawan pun tengah takut lebih-lebih bila nk masukkan password.Aku syukurlah sekurangnya dia faham apa aku rasa saat tu. Tapi kami tak ada kekuatan nak cakap antara satu sama lain. Suasana sunyi sepi,baik aku, kawan dan laki tu. Kawan ada pandang laki tu, sebab tak selesakan asyik jeling-jeling kami. Tapi laki tu buat-buat tengok tempat lain. Aku dah mengeletar badan. AKu cuma terbayang laki tu akan keluarkan pisau je. Boleh sangat kalau nak buat, tak ada sesiapa kawasan tu, kami dah perempuan. Untuk pengetahuan Cimb dekat luar langsung tiada orang, depan tu agak gelap. Sunyi. Agak-agak kalau kena rompak tu tak ada siapa nak dengar. Polis UPM selalu je ronda kawasan tu mungkin masa kami ada tu tak kebetulan je.
.
.
Suasana krik..krik.. tu berlarutan semasa urusan tu. Hinggalah kawan aku keluarkan idea yang aku tak tahu bernas atau tidak. Selamat atau memudaratkan. Tapi cuba nasiblah. 

Kawan : Mida..tadi kat depan (Cimb) ada poliskan?
Aku: Haa...Ya, Ada! (Nasib baik dalam takut otak masih berhubung) 
Laki Muda : Terus tangan berhenti tekan mesin desposit, nampak dia gelabah dan blah macam tu je.

Satu lakonan spontan jadi yang membuatkan mamat tu pergi.(Kuasa Telepati giler)

Kawan tarik je kad dari mesin terus kami keluar dengan laju ke kereta. Sempat aku jeling mesin deposit mamat tu guna. Apa aku nampak dia tak sempat tekan keluar pun dari urusan dia tadi. Tinggal macam tu je.Dan... Alahai ingat dah lepas, mamat tu dah hilang.
.
.

Cantik pulak... rupanya kereta mamat tu parking tepi kereta kami ni. Aku laa, baru nak tarik nafas lega tetiba dia ada lagi dalam tu buat apa entah. Kawan pulak boleh lambat tekan butang buka kereta. Dia pergi pusing nak tengok laki tu lagi dek geramnya. Aku jerit minta kawan buka pintu cepat.
.
.

Masuk kereta lock, masa nak pergi. Kereta laki tu masih kat situ. Dengan tangan menggigil snap no plat kereta dia. Dek tangan ketar kabur. Ambil lagi kali kedua baru clear dan blah. Aku nak ambil pun takut, kot dia perasan aku ambil plat dia. Buatnya keluar marah dan  pecahkan cermin kereta kami macam mana? tapi gagahkan diri juga. Duduk kalut dengan kawan cakap aku takut-takut, dada masih berdebar semua. Pada awal tak fikir nak buat laporan polis. On the way nak sampai kawasan kolej kediaman fikir kena buat. Buat ke orang lain kena apa-apa. Kebetulan masa aku dan kawan nak blah ada perempuan nak masuk pulak dan laki tu masih dalam kereta dia. 
.
.
Jumpa polis di Pintu 1, cerita pung pang2x..Polis arahkan kawan dia pergi ronda Cimb. Balik je polis tu cakap no plat yang aku kasi tadi dah tak ada. Memandangkan musim konvo nak mula ramai sangat orang luar ke luar masuk. Polis tu cakap nak buat report kena gi pejabat.
.
.
Pejabat Operasi Bahagian Keselamatan UPM. Kat sini lebih detail kami bercerita dengan pegawai En. Raja dan Sarjan. Semua maklumat kami ingat tetang laki tu A-Z cerita. Polis Trace no plat pun tak ada dalam senarai pelajar. Tak tahu sama ada pelajar yang bawa kereta secara haram( Tak ada sticker) atau orang luar. 

****************

Satu hal yang aku belajar daripada Polis tu.Dia ada pesan: 

Walau dekat mana kita sekalipun, jangan pernah percaya orang 100%. Wajib kena ada rasa curiga dengan orang sekeliling untuk kita berhati-hati. Walau dia nampak biasa dan baik-baik tak tahu apa niat dia. Berkemungkinan dia ada niat tak baik kita mana tahu.
(En. Raja)

Tak semestinya dah kena sesuatu jenayah tu baru nak kena lapor polis. Kena berani ,kalau curiga apa-apa datang bagi tahu. Boleh kami pantau dari awal bukan nak tangkap terus orang yang mencurigakan tu sebab nak buat macam tu pun tak boleh tapi kami akan tanya dulu orang berkenan dll.
 (Sarjan)

Jadi, hati-hati walau kat mana-mana. Ya, sejujurnya setiap kali aku pergi bank mesti akan takut dan paranoid dengan orang sekeiling. Banyak sangat kes orang kena macam-macam lepas urusan di bank. Yeah, satu pegalaman untuk di ambil iktibar lepas ni.














No comments:

Post a Comment

Review Buku : Aku Dia dan Pinky Promise_Extend Version Step Back

Assalamualaikum..Hai... Terus pada topik aku nak review  buku yang pada aku sangat UNIK. Dah diadaptasi ke drama nanti boleh tengok.....